Etiketter

Efter att ha ägnat några veckor åt att fundera och läsa på om olika miljöfrågor och hur mina val påverkar miljön så känner jag att jag har fastnat i en miljöpanik känsla.

Det finns så mycket i mitt hem och i vår livstil som jag skulle kunna förändra och förbättra ur ett miljöperspektiv att jag inte vet var jag ska börja. Vad är egentligen viktigast att göra först? Hur stor betydelse får det egentligen om jag ändrar en liten sak i våra liv?

Många gånger tycker jag att det är svårt att hitta svar på mina frågor, vilket jag till stor del tror beror på att det sällan finns några lätta svar.

Sen beror det väldigt mycket på hur man ställer frågan. Om vi skulle ta exemplet schampo, jag skulle kunna fråga vilket schampo är bäst ur miljöperspektiv? Jag skulle också kunna fråga vad bör jag göra med mitt hår för att påverka miljön så lite som möjligt? Ställer jag dessa två frågor skulle jag få två helt olika svar.

Jag är med i några grupper på Facebook där det diskuteras kring att leva ekologiskt och där är det ganska hård stämning. Om någon skulle fråga om det bästa schampot så skulle svaret bli att det självklart är bäst för miljön att inte använda schampo alls.

Jag har funderat ganska mycket kring detta och kommit fram till att i min familj så är vi inte redo att gå så långt i vårt ekologiska liv att vi utesluter allt som påverkat den miljö vi lever i utan just nu så får vi nöja oss med att göra bättre val. Jag kommer inte att sluta sminka mig eller köpa leksaker till min dotter men jag kommer att tänka över vad jag köper och göra så miljövänliga val som jag kan.

Jag känner också att jag inte kan göra allt på en gång utan det måste få ta sin tid. Det kanske blir lättare om jag fokuserar på ett område i taget och väljer ut det som jag tror får störst effekt på miljön.

